Hallo,
Nu ik al enkele dagen bezig ben bij TANA zou ik graag mijn stageplaats even willen voorstellen aan jullie. Via VVOB (Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand) ben ik bij Stichting TANA terecht gekomen. Dit is een van hun partnerinstellingen. Het is een organisatie die gerund wordt door Bert Hulsman. Hij is geboren in Indonesië en later verhuisde hij naar Nederland waar hij studeerde en werkte. Hij zwierf de hele wereld rond en werkte als ingenieur in de vliegtuig- en scheepswereld. Heel zijn leven lang bleef hij verder studeren. Zo komt hij nu aan zijn 70ste aan 6 bachelors en 1 masterdiploma. In Nederland kwam hij uiteindelijk aan het hoofd van een sociale werkplaats en later een jeugdgevangenis terecht. Hij stapte later in het onderwijs en werd ook directeur op een Nederlandse school.Al 30 jaar geleden besloot hij naar Suriname te komen. Maar door de toenmalige politieke situatie lukte het niet om naar hier te komen werken. Na zijn pensioen kocht hij dan toch wat land in Suriname en verhuisde hij naar hier om van zijn pensioen te genieten.Hij kwam later ook helpen om de opleiding elektromechanica op te starten bij stichting TANA. De huidige directeur werd ziek in 2006 en hij nam tijdelijk over als waarnemend directeur. 4 jaar later is hij echter nog steeds directeur en heeft hij van Stichting TANA een zeer bloeiende en belangrijke organisatie gemaakt die in heel Suriname werkzaam is.
Stichting TANA is opgericht in april 2003 en houdt zich bezig met een ingrijpende onderwijsvernieuwing, die veel veranderingen voor leerlingen, trainers (docenten) en leiding met zich meebrengt. Het onderwijssysteem in Suriname is verouderd. De sociale en financiële druk in de maatschappij leidt ertoe dat veel kinderen en jongeren buiten het systeem vallen. Het doel van de stichting is een betere zorg voor de cursisten en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt. Men wil afstappen van het ongeïnspireerde frontaal lesgeven dat nog steeds gebruikelijk is in Suriname en wil op een moderne manier lesgeven waar de leerling centraal staat. Er wordt ook in interactie gegaan met de leerlingen.Ze willen drop-outs nieuwe kansen geven en ook drop-outs voorkomen.
Er zijn 2 soorten programma's. Aan de ene kant zijn er preventieprogramma's die gericht zijn op kinderen van 11 tot 16 jaar. Dit noemt men het STARS-project. STARS staat voor Surinaamse Trainingen Alternatieve Reguliere Schooljeugd. Het is de bedoelingen dat kinderen die in de laatste klas van het lager onderwijs zitten te ondersteunen en voor te bereiden op de GLO toets. Dit is een toets waarvoor ze moeten slagen om door te gaan naar het secundair onderwijs. Het nationaal slagingspercentage ligt heel laag. Veel van deze leerlingen stoppen met school en hebben heel wat minder kansen in de maatschappij. Stichting TANA slaagde erin om het slagingspercentage van de kinderen die het STARS-programma volgen naar 80% te brengen. Wat in heel Suriname zorgt voor een stijging van het slagingspercentage van 3,5% in heel Suriname! Dit zijn, voor zo een kleine organisatie waar iets meer dan 10 mensen te werk gesteld zijn, ongelofelijke cijfers.
Naast het STARS-project dat preventief werkt zijn er ook de curatieve beroepsopleidingen. Zij focussen zich op drop-outs of jongeren die anders geen kansen krijgen om te gaan werken omdat hun opleidingsniveau dat niet toeliet.Aangezien de leerlingen stage en om te beletten dat men kan spreken van kinderarbeid, moeten gaan lopen moeten de cursisten minimaal 16 jaar zijn. De bovengrens is 16 jaar.
Er zijn 6 opleidingen die de leerlingen kunnen doorlopen: Créche-peuterschoolleidster, bejaardenverzorgster, automontage, elektromontage, horeca en interieurverzorging. Men is momenteel aan het kijken of ze op termijn de richting toerisme ook zouden kunnen aanbieden.
De TANA-opleiding duurt 9 maanden en kent de volgende opleiding: (1) pre-vocational, (2) vocational, en (3) leerwerkfase.
De pre-voc duurt 10 weken en voorziet voor iedere opleiding ongeveer dezelfde algemene vakken vakken (wiskunde, taal, sociale vaardigheden, lessen over drugs/alcohol/politie… en communicatie). Er is ook een verplichte workshop "omgaan met agressie en boosheid" die ik waarschijnlijk binnenkort ook zal kunnen meevlogen.Binnen deze fase krijgen de medewerkers van TANA enkele leerlingen onder zich. Zij worden mentor en voeren mentorgesprekken. Ook ik zal mentor zijn van een 10-tal leerlingen. Mijn taak zal er deels uit bestaan mentor te zijn van enkele studenten. De mentor voer verschillende (persoonlijke) gesprekken met studenten. Tijdens die gesprekken probeert hij wat meer te weten te komen over hoe de student eigenlijk is. Ze bespreken de thuissituatie en de situatie op school. Op die manier kunnen de mensen van TANA een beter inzicht krijgen op HOE de leerlingen zijn, WAAR ze vandaan komen en ook wat de problemen van die kinderen zijn. Zowel op het thuisfront als op Stichting TANA.Veel van deze jongeren hebben al heel wat meegemaakt en het is dan ook zeer belangrijk dat ze zich VEILIG kunnen voelen. Voelen ze zich veilig en rustig dan zullen hun prestaties ook beter zijn.
Wanneer de leerlingen de pre-vocational met succes afgerond hebben (dit wordt schriftelijk getoetst) krijgen de leerlingen een certificaat en gaan ze over naar de vocational. Dit is een theoretische vakopleiding die 8 weken duurt. Ze leren de theorie die hoort bij het vak dat ze zullen uitoefenen.
Zijn ze geslaagd voor de proeven gaan ze verder naar de leerwerktrajecten. Deze fase duurt 5 maanden en is een combinatie van theorie en praktijk. De leerlingenen gaan 3 dagen op stage en volgen 2 dagen praktijk (enkel elektromontage volgt 4 dagen stage en 1 dag theorie). Elke week krijgen de leerlingen een stagebezoek door hun stagebegeleidster.De stage wordt afgesloten met een praktijkexamen. Slagen ze mogen ze deelnemen aan het theorie-examen.
Wanneer deze 3 fasen doorlopen zijn, zijn de leerlingen voldoende bekwaam om ook actief ingezet te worden op de arbeidsmarkt en kunnen ze ook daadwerkelijk aan het werk. Stichting TANA is de enige organisatie die ook daadwerkelijk baangarantie bied. Ze zorgen ervoor dat iedereen ergens vast aan het werk kan na hun opleiding.
Bij deze weten jullie al iets meer. Het is waarschijnlijk een zeer lange en droge uitleg maar ik wilde het allemaal eens rustig op papier zetten. Alles blijft vaag maar ik ben blij dat ik een taak gekregen heb en dat ik mezelf op een nuttige manier kan inwerken in de stichting.
Groetjes en tot gauw!
Thomas
zvJ
Een filmpje speciaal voor jouw :
BeantwoordenVerwijderenhttp://vimeo.com/20909134